Általános információk
Tisztelt Partnerünk, Ügyfelünk!
Üdvözöljük az Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) elektronikus ügyintézési rendszerének oldalán.
A gyorsabb és hatékonyabb ügyintézés érdekében 2018. január 1-től az SZTNH valamennyi, feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben biztosítja a kétirányú elektronikus kommunikáción alapuló ügyintézést.
A nemzetközi szabadalmi bejelentések elektronikus úton kizárólag a Szellemi Tulajdon Világszervezete (WIPO) által üzemeltetett elektronikus kommunikációs és ügyviteli rendszer (a továbbiakban: ePCT rendszer) használatával nyújthatók be az SZTNH-hoz. Azzal a bejelentővel és képviselőjével, aki az ePCT rendszeren keresztül nyújtotta be a nemzetközi szabadalmi bejelentést, a Hivatal az ePCT rendszer szabályai szerint tartja a kapcsolatot.
- 1. Ügyintézés az SZTNH-nál
- 2. Az elektronikus ügyintézési rendszer használata
- 3. Partnerkártya
- 4. Egyéb elektronikus szolgáltatásaink
- 5. Űrlapok
1. Ügyintézés az SZTNH-nál
1.1. Ügyintézés papír alapon
Ha Ön az SZTNH feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben nem köteles elektronikus ügyintézésre és papír alapon kíván eljárni, a szükséges formanyomtatványt innen letöltheti, kitöltés után kinyomtatva postán vagy személyesen (illetve meghatalmazott útján) juttathatja el a Hivatalba.
1.2. Elektronikus ügyintézés
1.2.1. Általános tudnivalók
Az SZTNH feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben — amelybe nem tartoznak bele a nemzetközi szabadalmi ügyek és a közös jogkezelő szervezetek díjszabásának jóváhagyásával kapcsolatos ügyek — az elektronikus ügyintézés lehetősége az SZTNH elektronikus ügyintézési rendszerén keresztül érhető el.
Elektronikus úton beadvány kizárólag az SZTNH által erre a célra rendszeresített, díjtalanul elérhető űrlap használatával nyújtható be. Ezek alól kivételt képeznek a nemzetközi szabadalmi ügyek és a közös jogkezelő szervezetek díjszabásának jóváhagyásával kapcsolatos ügyek.
Az SZTNH előtti eljárásokban elektronikus kapcsolattartásra kizárólag azonosításhoz kötött módon van lehetőség, kivéve a tájékoztatás kérést és annak teljesítését, valamint a nemzetközi szabadalmi ügyek és a közös jogkezelő szervezetek díjszabásának jóváhagyásával kapcsolatos ügyeket.
Az azonosítás az alábbi módokon történhet:
- Bejelentkezés partnerkártyával
A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által létrehozott ügyfél azonosítási rendszer. Egyszeri KAÜ-s viszont azonosításon alapul. - Bejelentkezés Ügyfélkapun keresztül
Az azonosítás az ügyfélkapus regisztráció során létrehozott személyes ügyfélkapus azonosítón alapul. - Bejelentkezés Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) szolgáltatással
KAÜ olyan teljes körű ügynöki szolgáltatás (SZEÜSZ), amely összefogja az állam által nyújtott elektronikus ügyintézési szolgáltatásokat és egységes platformon biztosítja azok elérését mind az intézmények, mind a felhasználók felé.- Ügyfélkapu
- Részleges kódú telefonos azonosítás
- Tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány
Az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőséggel (hivatalos elérhetőség) szemben támasztott követelményeknek természetes személyek esetében az ügyfélkapu, gazdálkodó szervezetek esetén a cégkapu, az elektronikus ügyintézésre kötelezett szervek tekintetében pedig a hivatali kapu (tárhely) felel meg.
Amennyiben ügyfeleink ügyfélkapus, vagy partnerkártyás, illetve Központi Azonosítási Ügynökön keresztül végzett azonosítást követően fordulnak a Hivatalhoz, úgy az SZTNH az ügyfélkapus tárhelyre küldi az eljárás során keletkezett döntéseit, értesítéseit és egyéb felhívásait.
Egyéni ügyvédek és egyéni szabadalmi ügyvivők nem kötelesek cégkapu használatára: ők választásuk szerint ügyfélkapus tárhelyüket is használhatják hivatalos elérhetőségként.
A Hivatal abban az esetben képes ügyfélkapura, cégkapura és hivatali kapura (tárhelyre) dokumentumot küldeni, ha ügyfelei megadják számára az azok eléréséhez szükséges adatokat:
Ügyfélkapu esetében ehhez a négy természetes személyazonosító adat (név, lakcím, születési hely és idő, anyja neve).
Cégkapu esetén a cég elnevezése mellett annak adószáma.
Hivatali kapu esetén pedig a rövid név, valamint a KRID szám megadása szükséges.
Ezeket az adatokat ügyfeleink az SZTNH által rendszeresített egyes űrlapokon az erre szolgáló mezők, míg más űrlapok esetében az egyéb, szabad szöveges mezők kitöltésével tudják megadni.
1.2.2. Elektronikus ügyintézési kötelezettség az egyes ügytípusokban
Az E-ügyintézési törvény az elektronikus ügyintézést nem lehetőségként, hanem kötelezettségként írja elő az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezetek, közjogi jogalanyok, valamint a jogi képviselők számára. [Eüsztv. 9. § (1) bek.]
Ettől eltérően iparjogvédelmi ügyekben a gazdálkodó szervezet és az ügyfél jogi képviselője nem köteles elektronikus ügyintézésre.
Ennek megfelelően 2018. január 1-től iparjogvédelmi (szabadalmi, növényfajta-oltalmi, használatiminta-oltalmi, topográfia-oltalmi, formatervezésiminta-oltalmi, védjegyoltalmi és földrajziárujelző-oltalmi) ügyekben a természetes személyek mellett az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet és az ügyfél jogi képviselője is — választása szerint — papíron vagy elektronikus úton nyújthatja be beadványait az SZTNH-hoz.
Az ügyfélként (illetve észrevételt tevőként) eljáró közjogi jogalanyok — állam, önkormányzat, költségvetési szerv, ügyész, jegyző, köztestület, valamint egyéb közigazgatási hatóság — azonban elektronikus úton történő kapcsolattartásra kötelesek az SZTNH-val, a Hivatalhatáskörébe tartozó valamennyi ügyben.
Az alábbi, az SZTNH hatáskörébe tartozó ügyekénél az E-ügyintézési törvény fenti szabálya érvényesül:
- a kutatás-fejlesztési (K+F) tevékenység minősítésével kapcsolatos ügyek
- a korai fázisú vállalkozásokat támogató, a vállalkozások által igénybe vehető adóalap-kedvezményre jogosultsító igazolásához nyilvántartásba vétellel és a nyilvántartásból való törléssel összefüggő eljárásokban
- a szerzői jogi jogkezeléssel, az önkéntes műnyilvántartással és az árva művekkel kapcsolatos ügyekben (a továbbiakban együttesen: szerzői jogi ügyek)
Ezekben az ügyekben tehát a közjogi jogalanyokon kívül az ügyfélként eljáró gazdálkodó szervezet és az ügyfél jogi képviselője is elektronikus ügyintézésre kötelezett.
1.2.3. Azonosításhoz kötött e-ügyintézés, hivatalos elérhetőség (tárhely)
2018 januárjától az SZTNH elektronikus ügyintézési szolgáltatásai — a közös jogkezelő szervezetek díjszabásának jóváhagyására irányuló eljárás kivételével — változatlanul azonosítást követően érhetőek el.
Az azonosításra az E-ügyintézési törvényben meghatározott azonosítási szolgáltatások (ügyfélkapu, részleges kódú telefonos azonosítás vagy tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány) használatával a Központi Azonosítási Ügynök igénybevételével vagy a Hivatal elektronikus ügyintézési rendszerén történő ügyfélkapus, viszont azonosításon alapuló partnerkártyás azonosítással van lehetőség.
Egyéni ügyvédek és egyéni szabadalmi ügyvivők nem kötelesek cégkapu használatára: ők választásuk szerint ügyfélkapus tárhelyüket is használhatják hivatalos elérhetőségként.
Ügyfélkapu esetében a négy természetes személyazonosító adat (név, születési hely és idő, anyja neve), cégkapu esetén a cég elnevezése mellett annak adószáma, míg hivatali kapu esetén pedig a rövid név, valamint a KRID szám megadása szükséges. Ezeket az adatokat ügyfeleink az SZTNH által rendszeresített egyes űrlapokon az erre szolgáló mezők, míg más űrlapok esetében az egyéb, szabad szöveges mezők kitöltésével tudják megadni.
A fentiektől eltérően a közös jogkezelő szervezetek díjszabásának jóváhagyására irányuló eljárások azonosítás nélkül, az átvétel visszaigazolásához kötött elektronikus levél használatával zajlik.
A nemzetközi szabadalmi bejelentések elektronikus úton kizárólag a Szellemi Tulajdon Világszervezete (WIPO) által üzemeltetett elektronikus kommunikációs és ügyviteli rendszer (a továbbiakban: ePCT rendszer) használatával nyújthatók be az SZTNH-hoz. Azzal a bejelentővel és képviselőjével, aki az ePCT rendszeren keresztül nyújtotta be a nemzetközi szabadalmi bejelentést, a Hivatal az ePCT rendszer szabályai szerint tartja a kapcsolatot.
1.2.4. Űrlapok használata
Az SZTNH feladat- és hatáskörébe tartozó ügyekben — a nemzetközi szabadalmi ügyek és a közös jogkezelő szervezetek díjszabásának jóváhagyásával kapcsolatos ügyek kivételével — a beadványok elektronikus úton kizárólag a Hivatal erre a célra rendszeresített elektronikus űrlapján nyújthatók be. Az űrlapok az SZTNH honlapjának elektronikus ügyintézési felületén elérhetők. A letöltött, és kitöltött űrlapokat azonosítást követően lehet benyújtani.
- Az űrlapok itt érhetőek el
1.2.5. A Hivatal döntései ellen benyújtott jogorvoslati kérelmek
Az SZTNH döntései ellen a megváltoztatási, illetve felülvizsgálati kérelmek elektronikus úton is benyújthatók a fent ismertetett szabályok alkalmazásával. Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy a bíróság előtti eljárásban — ideértve a jogorvoslati kérelmek előterjesztését is — a jogi képviselet kötelező.
A jogorvoslati kérelmekért fizetendő bírósági eljárási illetéket az eljárást kezdeményező fél az eljárás megindításakor köteles megfizetni. Az elektronikus úton előterjesztett jogorvoslati kérelmek után fizetendő bírósági eljárási illetéket az SZTNH Magyar Államkincstárnál vezetett számlájára átutalással kell megfizetni:
„SZTNH jogorvoslati díj” központi beszedési számla, 10032000-01012891. Az átutalás közleményrovatában az eljáró bíróság jelzőszámát (a Fővárosi Törvényszék kódja: 0100) és az eljárási illetékfizetésre kötelezett fél nevét, továbbá az SZTNH előtti ügy ügyszámát és a megváltoztatni vagy felülvizsgálni kért döntés vagy intézkedés alszámát kell feltüntetni.
Kérjük Ügyfeleinket, hogy az illetékfizetés elmulasztásából eredő jogkövetkezmények elkerülése érdekében az elektronikus úton előterjesztett megváltoztatási és felülvizsgálati kérelmük benyújtásával egyidejűleg igazolják az SZTNH számára az illetékfizetés tényét és körülményeit.
Papíron benyújtott megváltoztatási kérelem esetén a bírósági eljárás illetékét változatlanul a kérelemre felragasztott illetékbélyegben kell megfizetni.
2. Az elektronikus ügyintézési rendszer használata
2.1. Működési követelmények
A rendszer használatához szükséges és javasolt programok ill. beállítások összefoglalása.
Technikai feltételekA rendszer használatához, a bejelentés sikeres megtételéhez az alábbi technikai feltételeknek kell teljesülniük.
Operációs rendszer
- Windows 7 vagy újabb
Internetböngésző
- IE 9 vagy újabb
- Firefox 22 vagy újabb
- Google Chrome 63.0.3239.132 ,vagy újabb
Böngészőbeállítások
- Adobe PDF plugin
- Java applet, Javascript engedélyezése
Egyéb alkalmazások
- Adobe Acrobat Reader 11 vagy újabb [1]
Internet-hozzáférés
- A rendszer használatához javasolt a széles sávú internetelérés.
PDF-előállító program
- ABXPDF Writer
- CutePDF
Képkonvertáló program
- Irfanview [3]
A bejelentés interneten keresztül történő beküldéséhez a beküldőnek azonosítania kell magát (ez alól kivételt képeznek a nemzetközi szabadalmi ügyek és a közös jogkezelő szervezetek díjszabásának jóváhagyásával kapcsolatos ügyek).
Az azonosítás 1.2.1pontban leírtak szerit történhet
2.2. A beadvány kellékei
Az iparjogvédelmi ügyekben, a kutatás-fejlesztési (K+F) tevékenység minősítésével, valamint a korai fázisú vállalkozások és a korai fázisú vállalkozásokat támogató vállalkozások nyilvántartásba vételével kapcsolatos, továbbá a szerzői jogi ügyekben elektronikus úton benyújtott beadványnak tartalmaznia kell az egyes beadványokra jogszabályokban megállapított követelményeket és kellékeket.
2.2.3. Iparjogvédelmi beadványok
Az iparjogvédelmi beadványok benyújtására szolgáló elektronikus űrlaphoz a következő mellékletek kizárólag képi adatmegjelenítési formátumban csatolhatók:
- szabadalmi és használatiminta-oltalmi bejelentés esetében, valamint az európai szabadalom szövegének fordítása, illetve ennek kijavítása esetén a rajz;
- formatervezésiminta-oltalmi bejelentés esetén a minta ábrázolása;
- topográfia-oltalmi bejelentés esetén a topográfia ábrázolása (ideértve azt az ábrázolást is, amelyen a topográfia üzleti titokként kezelt részeit felismerhetetlenné tették);
- védjegybejelentés esetén a megjelölés ábrázolása, kivéve, ha az a közönséges írásmódtól nem tér el, és nem tartalmaz a magyar ábécé betűitől különböző karaktert.
Az iparjogvédelmi beadvány benyújtására szolgáló elektronikus űrlaphoz a következő mellékletek kizárólag képi elemek megjelenítésére is alkalmas adatmegjelenítési formátumban csatolhatók:
- szabadalmi bejelentés esetén — a jogszabályban meghatározott kivétellel — a leírás egy vagy több igényponttal, a kivonat és az elsőbbségi irat;
- európai szabadalmi bejelentés igénypontjainak fordítása és e fordítás kijavítása esetén az igénypontok; európai szabadalom szövegének fordítása és e fordítás kijavítása esetén — a jogszabályban meghatározott kivétellel — a leírás egy vagy több igényponttal;
- használatiminta-oltalmi bejelentés esetén a leírás egy vagy több igényponttal és az elsőbbségi irat.
A szabadalmi leírás külön részeként elkészítendő szekvencialista, illetve az arra vonatkozó táblázat kizárólag szövegszerű adatmegjelenítési formátumban csatolható.
A fent nem említett mellékletek az iparjogvédelmi beadvány benyújtására szolgáló elektronikus űrlaphoz a következő adatmegjelenítési formátumok egyikében csatolhatók:
- képi elemek megjelenítésére is alkalmas adatmegjelenítési formátum;
- képi elemek megjelenítésére is alkalmas adatmegjelenítési formátum kivételével az elektronikus ügyintézési eljárásban alkalmazható dokumentumok részletes technikai szabályairól szóló külön jogszabály mellékletében meghatározott adatmegjelenítési formátum.
1. Képi adatmegjelenítési formátumok:
- JPEG
- PNG
- TIFF
2. Képi elemek megjelenítésére is alkalmas adatmegjelenítési formátum:
- Portable Document Format (.pdf), legalább 1.4. verzió (ISO 19005-1:2005 PDF/A; ISO 15930-1-6 PDF/X), azzal, hogy az e formátumban csatolt fájlnak a felhasznált betűkészleteket beágyazva kell tartalmaznia; a fájl feldolgozhatósága (pl. nyomtatása, szövegének kereshetősége vagy másolhatósága) nem korlátozható.
3. Szövegszerű adatmegjelenítési formátumok:
- eXtensible Markup Language (XML)
- Rich Text Format (RTF)
- Open Document Format (ODF)
- Portable Document Format (.pdf) legalább 1.4. (ISO 19005-1:2005 PDF/A; ISO 15930-1-6 PDF/X), azzal, hogy az e formátumban csatolt fájlnak a felhasznált betűkészleteket beágyazva kell tartalmaznia; a fájl feldolgozhatósága (pl. nyomtatása, szövegének kereshetősége vagy másolhatósága) nem korlátozható.
- Karakterszinten túli jellemzőket nem használó, a 4. pontban meghatározott karakterformátumot alkalmazó állomány (egyszerűszöveg-formátum)
- WIPO Standard ST.25 (Standard for the Presentation of Nucleotide and Amino Acid Sequence Listings in Patent Applications)
4. Karakterszintű megjelenítésre vonatkozó formátumok:
- ISO/IEC 646:1991 (7 bites karakterkészlet információcsere biztosításához, ASCII)
- ISO 8859-1:1998 (Latin-1,8 bites grafikus karakterkészlet)
- ISO 8859-2:1999 (Latin-2), a magyar referenciakészletre vonatkozóan az MSZ 7795-3:1992 ASCII és ASCII/PC kód szerinti eltéréssel is.
- ISO 10646:2003 (Unicode v.4.0)
5. Hang
- MP3
- Wav
6. Mozgás
- MP4
2.2.4. K+F és szerző jogi beadványok
A K+F (minősítési eljárásokkal és a korai fázisú változásokkal kapcsolatos) és a szerzői jogi (a szerzői jogi jogkezeléssel, az önkéntes műnyilvántartással és az árva művekkel kapcsolatos) beadványok kizárólag az SZTNH által erre rendszeresített, díjtalanul és regisztráció nélkül elérhető űrlapjain nyújthatók be és azokhoz az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet 17. § (1) bekezdésében említett, kötelezően elfogadandó formátumú mellékletek csatolhatók.
A fentiekkel ellentétben a közös jogkezelő szervezetek díjszabásának jóváhagyására irányuló eljárásban nincs űrlaphasználati kényszer.
2.3. A beadvány összeállítása és benyújtása
1. lépés: Feladat kiválasztás
Válassza ki oltalmi formánként az adott űrlapot, és töltse le saját gépére.
Az űrlapok kitöltése:
Az Adobe PDF technológiával készült űrlapok számítógéppel kitölthetők.
Az űrlapok munka közben elmenthetők, újra behívhatók, módosíthatók.
Az űrlapokhoz az egyes iparjogvédelmi beadványok elektronikus úton való benyújtására vonatkozó részletes szabályokról szóló 147/2007. (VI. 26.) Korm. rendeletben meghatározott és a jelen tájékoztató 2.2.3. pontjában is felsorolt formátumú, illetve az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet 17. § (1) bekezdésében említett, kötelezően elfogadandó formátumú mellékletek csatolhatók.
Az űrlapokat ellenőrzés funkcióval láttuk el, hogy Ön biztos lehessen benne, hogy a benyújtáshoz szükséges összes adatot megadta. Erre szolgál az ellenőrzés négyzet, amelynek bejelölésével aktivizálódik a kontroll folyamat, és az űrlap megjeleníti azokat a hiányzó adatokat, melyek megadása nélkül az SZTNH nem tudja beérkezettnek tekinteni a beadványt.
Ha a mellékletek kijelölése, valamint az ellenőrzés is megtörtént, és nem történt hiba a kitöltéskor, Ön elkészült az űrlap kitöltésével.
Ha még csatlakozik az internethez, és az SZTNH honlapján érvényes bejelentkezéssel rendelkezik, akkor lépjen tovább a 3. pontra.
Ha Ön közben kilépett, lépjen be újra az SZTNH honlapjára, válassza az e-ügyintézés menüpontot, jelentkezzen be, a 2. lépésnél válassza a benyújtás folytatása menüpontot, majd lépjen a 3. pontra.
2. lépés: Bejelentkezés
Azonosításhoz kötött ügyintézés esetén jelentkezzen be ügyfélkapujával, partnerkártyájával vagy a Központi Azonosítási Ügynök használatával.
A Hivatal csak abban az esetben képes ügyfélkapura, cégkapura és hivatali kapura (tárhelyre) dokumentumot küldeni, ha ügyfelei megadják az eléréséhez szükséges adatokat. Ügyfélkapu esetében ehhez a négy természetes személyazonosító adat (név, lakcím, születési hely és idő, anyja neve), cégkapu esetén a cég elnevezése mellett annak adószáma, hivatali kapu esetén pedig a rövid név, valamint a KRID szám megadása szükséges. Ezeket az adatokat ügyfeleink az SZTNH által rendszeresített egyes űrlapokon az erre szolgáló mezők, míg más űrlapok esetében az egyéb, szabad szöveges mezők kitöltésével tudják megadni.
3. lépés: Beadvány összeállítása
Ha űrlap használata kötelező, töltse fel a kitöltött űrlapot a rendszerbe.
Az űrlapban megjelölt mellékletek alapján megjelenik egy táblázat, amelyben egyesével kell feltölteni a mellékleteket a rendszerbe. (Ezek a korábban, egy mappába összegyűjtött dokumentumok.)
Az űrlapokhoz csatolható fájlok mérete egyenként nem haladhatja meg a 150 MB-ot. A beadvány és az ahhoz csatolt valamennyi melléklet mérete összesen nem haladhatja meg a 300 MB-ot.
Az algoritmus ellenőrzi a dokumentumok formátumát, és ha ez megfelel a jogszabályban előírtaknak, akkor Ön elkészült
a beadvánnyal.
Ezek után egy végső ellenőrzés következik. Jelölje be, hogy valóban ezt a beadványt akarta összeállítani, esetleg tekintse
meg a HTML formátumú beadvány összesítőt.
A közös jogkezelő szervezetek díjszabásainak jóváhagyására irányuló eljárásban a beadványokat elektronikus úton, űrlap használata nélkül kell megküldeni az SZTNH-nak a dijszabas@hipo.gov.hu elektronikus levélcímére. A beadvány maximális mérete nem haladhatja meg a 10 MB-ot.
4. lépés: Ellenõrzés és beküldés
A rendszer az eljárás során összeállítja az Ön beadványát, titkosítja és elküldi az SZTNH részére. Az SZTNH automatikus értesítést küld a beadvány megérkezésérõl.
- az Ön hivatalos tárhelyére,
Figyelem! Az önkéntes műnyilvántartásba vételre vonatkozó kérelmet és elektronikus úton beküldött művet annak beérkezését követően az SZTNH azonnal hitelesíti (e-aláírással és időbélyegzővel látja el) és rögtön visszaküldi az ügyfélnek. A visszaküldött és hitelesített műpéldányt a böngészőből történő kilépés nélkül azonnal le kell tölteni, mert erre — adatbiztonsági okokból — később már nem lesz lehetőség. Az önkéntes műnyilvántartásba vételről szóló elektronikus tanúsítványt a díj beérkezését követően egy későbbi időpontban küldi meg a Hivatal a hivatalos tárhelyre (ügyfélkapu). A hitelesített műpéldány és az elektronikus tanúsítvány csak együttesen alkalmas annak igazolására, hogy a Hivatal a művet a kérelmező sajátjaként nyilvántartásba vette.
Ha a hitelesítve visszaküldött műpéldányt nem sikerül letöltenie vagy az nem nyitható meg, kérjük, a problémát azonnal jelezze a Hivatal Ügyfélszolgálatának a +36 (1) 474 58 61-es számon, illetve a +36 (80) 345 678-as zöld számon.
Figyelem! A közös jogkezelő szervezetek díjszabásainak jóváhagyására irányuló eljárásban a beadványokat elektronikus úton az SZTNH-nak a dijszabas@hipo.gov.hu elektronikus levélcímére kell megküldeni. A beadvány maximális mérete nem haladhatja meg a 10 MB-ot. Az e címre küldött elektronikus levél beérkezését az SZTNH a beérkezést követő munkanap végéig visszaigazolja. A közös jogkezelő szervezetek díjszabásainak jóváhagyására irányuló eljárásban az SZTNH szintén elektronikus levélben küldi meg döntéseit az érintett számára, aki annak átvételét köteles a beérkezést követő munkanap végéig elektronikus levélben visszaigazolni. Visszaigazolás hiányában az SZTNH ismételten megküldi elektronikus levelét, és az SZTNH újabb elektronikus levelének a következő munkanap végéig történő visszaigazolása hiányában a Hivatal az írásbeli kommunikáció más formáját alkalmazza.
2.4. A beadvány tárgyában hozott döntés közlése
Az SZTNH döntéseit hivatalos iratként, papír alapon, postai úton, elektronikus úton pedig — a nemzetközi szabadalmi jelentésekkel kapcsolatos, az önkéntes műnyilvántartásba vételi és a közös jogkezelők díjszabásának jóváhagyására irányuló kivételektől eltekintve — az E-ügyintézési törvényben meghatározott elektronikus úton közli ügyfeleivel, illetve az érdekeltekkel.
Ha az eljárás kezdeményezésére elektronikusan, azonosítást követően kerül sor, illetve az azonosított ügyfél elektronikus úton kívánt kapcsolatot tartani a Hivatallal, akkor az SZTNH minden esetben a megadott, hivatalos elérhetőségre (ügyfélkapu, cégkapu vagy hivatali kapu tárhely) küldi meg az eljárás során keletkezett iratokat.
A közös jogkezelő szervezetek díjszabásainak jóváhagyására irányuló eljárás és az önkéntes műnyilvántartásba venni kért, hitelesített műpéldány visszaküldésének kivételével az SZTNH hatáskörébe tartozó iparjogvédelmi, szerzői jogi és K+F ügyekben az ügyfél hivatalos elérhetőségére (ügyfélkapus tárhely, cégkapu, hivatali kapu) kézbesített küldemény az alábbiak szerint minősül kézbesítettnek:
- ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató a küldemény ügyfél által történő átvételét igazolja vissza, az igazolásban feltüntetett időpontban,
- ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató azt igazolja vissza, hogy a küldemény átvételét a címzett megtagadta, a megtagadásra vonatkozó igazolásban feltüntetett időpontban
- ha a hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltató azt igazolja vissza, hogy a küldeményt a címzett kétszeri értesítése ellenére nem vette át, a második értesítés igazolásban feltüntetett időpontját követő ötödik munkanapon.
Az önkéntes műnyilvántartásba venni kért és elektronikus úton beküldött művet annak beérkezését követően az SZTNH azonnal hitelesíti (e-aláírással és időbélyegzővel látja el) és rögtön visszaküldi az ügyfélnek. A visszaküldött és hitelesített műpéldányt a böngészőből történő kilépés nélkül azonnal le kell tölteni, mert erre — adatbiztonsági okokból — később már nem lesz lehetőség. Az önkéntes műnyilvántartásba vételről szóló elektronikus tanúsítványt a díj beérkezést követően egy későbbi időpontban küldi meg a Hivatal a hivatalos tárhelyre (ügyfélkapu). A hitelesített műpéldány és az elektronikus tanúsítvány csak együttesen alkalmas annak igazolására, hogy a Hivatal a művet a kérelmező sajátjaként nyilvántartásba vette.
Ha a hitelesítve visszaküldött műpéldányt nem sikerül letöltenie vagy az nem nyitható meg, kérjük, a problémát azonnal jelezze a Hivatal Ügyfélszolgálatának a 06 (1) 474 55 61-es számon, illetve a 06 (1) 345 678-as zöld számon.
Figyelem! A közös jogkezelő szervezetek díjszabásainak jóváhagyására irányuló eljárásban a beadványokat elektronikus úton az SZTNH-nak a dijszabas@hipo.gov.hu elektronikus levélcímére kell megküldeni. A beadvány maximális mérete nem haladhatja meg a 10 MB-ot. Az e címre küldött elektronikus levél beérkezését az SZTNH a beérkezést követő munkanap végéig visszaigazolja. A közös jogkezelő szervezetek díjszabásainak jóváhagyására irányuló eljárásban az SZTNH szintén elektronikus levélben küldi meg döntéseit az érintett számára, aki annak átvételét köteles a beérkezést követő munkanap végéig elektronikus levélben visszaigazolni. Visszaigazolás hiányában az SZTNH ismételten megküldi elektronikus levelét, és az SZTNH újabb elektronikus levelének a következő munkanap végéig történő visszaigazolása hiányában a Hivatal az írásbeli kommunikáció más formáját alkalmazza.
3. Partnerkártya
3.1. A partnerkártya előnyei
A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala előtti eljárásokban elektronikus kapcsolattartásnak kizárólag azonosításhoz kötött elektronikus úton van helye — ez alól kivétel a tájékoztatás és annak kérése.
Annak érdekében, hogy ez az azonosítás jogszerű, de mégis ügyfélbarát legyen és a lehető legkisebb kényelmetlenséggel járjon, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala létrehozta partnerkártya rendszerét. A partnerkártya előnye, hogy az egyszeri azonosítást követően a Hivatal megkapja az Ön ún. kapcsolati kódját, azt tárolja és ennek a kódnak a segítségével elektronikus úton benyújtott beadványaira a további azonosítás szükségessége nélkül tud válaszolni.
Amennyiben nem rendelkezik partnerkártyával, — minden beküldött beadvány esetében — Önnek az úgynevezett viszontazonosítást kell elvégeznie a KAÜ igénybevételével.
A partnerkártyával rendelkező ügyfeleink egy felhasználónév és jelszó használatával egyszerűen és gyorsan hozzáférhetnek a Hivatal szolgáltatásaihoz.
Fontos: Egy új beadvány benyújtásakor, az azonosítás elvégzésekor, majd a regisztráció befejezésekor, Ön automatikusan partnerkártyához jut, és a legközelebbi bejelentkezéskor már használhatja is kártyáját.
3.2. A partnerkártya igénylésének módja
Partnerkártyát az elsõ bejelentkezéskor igényelhet.
1. Kattintson a bal oldali menüsor „Bejelentkezés” oldalon
2. A „Válasszon bejelentkezési módot” menü alatt megjelenő felsorolás
- Bejelentkezés partnerkártyával- Bejelentkezés Ügyfélkapun keresztül
- Bejelentkezés KAÜ-n keresztül
- Bejelentkezés elektronikus aláírással rendelkezõknek
utána a „Ha még nincs partnerkártyája, itt igényelhet” szövegre kattintva érheti el.
3. Amennyiben ügyfélkapus azonosítással ellátott partnerkártyát szeretne, a „Tovább” gombra kattintva átirányítjuk a kormányzati portálra, ahol kezdeményezheti ügyfélkapus regisztrációját
4. Egyéb elektronikus szolgáltatásaink
Elektronikus közlöny: az SZTNH előzetes regisztráció nélkül, térítésmentesen hozzáférhető hivatalos lapja (Szabadalmi Közlöny és Védjegyértesítõ).
Elektronikus nyilvántartás: az SZTNH-hoz benyújtott iparjogvédelmi bejelentésekről és az SZTNH által lefolytatott iparjogvédelmi engedélyezési eljárások során megadott oltalmakról vezetett elektronikus lajstrom, valamint a szerzői jogi jogkezelő szervezetekről, a szerzői jogi árva művekre adott felhasználási engedélyekről, valamint az önkéntes műnyilvántartásba vett szerzői művekről vezetett nyilvántartás, amely térítés és előzetes regisztráció nélkül hozzáférhető.
Elektronikus kutatás: az SZTNH ingyenesen hozzáférhető kutatási felülete, amely lehetővé teszi az SZTNH által vezetett elektronikus nyilvántartás adataiban, továbbá a Magyarország területén hatályos nemzetközi és közösségi/európai uniós iparjogvédelmi oltalmi formák adataiban történő részletes keresést.
5. Űrlapok
Beadvány | Kód | Űrlap címe | Letölthető fájl | ||
---|---|---|---|---|---|
Név | Verzió | Dátum | |||
Szabadalmi bejelentés | P026 | Szabadalmi bejelentési kérelem | letölt | 1.9 | 2024.02.22. |
Európai szabadalmi bejelentés igénypont-fordításának közzététele | C010 | Kérelem európai szabadalmi bejelentésben foglalt igénypontok fordításának közzétételére | letölt | 1.2 | 2019.02.15. |
Európai szabadalom szövege fordításának benyújtása | C020 | Kérelem európai szabadalom szövege fordításának benyújtásához | letölt | 1.3 | 2019.02.15. |
Felszólalási vagy korlátozási eljárás eredményeként módosítással fenntartott európai szabadalom szövege fordításának benyújtása | C030 | Kérelem módosítással fenntartott európai szabadalom szövege fordításának benyújtásához | letölt | 1.1.3 | 2017.04.25. |
Európai szabadalmi bejelentés igénypontjai illetve európai szabadalom szövege fordításának kijavítása | C040 | Kérelem fordítás kijavítására | letölt | 1.1.2 | 2016.01.06. |
Szabadalmi bejelentéssel kapcsolatos kérelem | P027 | Szabadalmi bejelentéssel kapcsolatos kérelem | letölt | 1.2 | 2019.05.09. |
Kiegészítő oltalmi tanúsítvány iránti kérelem | S026 | Kiegészítő oltalmi tanúsítvány iránti kérelem | letölt | 1.0 | 2018.01.25. |
Kiegészítő oltalmi tanúsítvánnyal kapcsolatos kérelem | S027 | Kiegészítő oltalmi tanúsítvánnyal kapcsolatos kérelem | letölt | 1.0 | 2018.01.25. |
Növényfajta-oltalmi bejelentési kérelem | F026 | Növényfajta-oltalmi bejelentési kérelem | letölt | 1.0 | 2018.01.25. |
Növényfajta-oltalmi bejelentéssel kapcsolatos kérelem | F027 | Növényfajta-oltalmi bejelentéssel kapcsolatos kérelem | letölt | 1.0 | 2018.01.25. |
Használatiminta-oltalmi bejelentés | U026 | Használatiminta-oltalmi bejelentési kérelem | letölt | 1.6 | 2024.03.21. |
Használati mintaoltalmi bejelentéssel kapcsolatos kérelem | U027 | Használati mintaoltalmi bejelentéssel kapcsolatos kérelem | letölt | 1.0 | 2018.01.25. |
Védjegymegújítás | M027 | Védjegymegújítási kérelem | letölt | 1.5.1 | 2023.03.30. |
Kérelem gyorsított eljárás lefolytatására | T804 | Kérelem gyorsított eljárás lefolytatására | letölt | 1.0.2 | 2017.12.22. |
Kérelem különleges gyorsított eljárás lefolytatására | T805 | Kérelem különleges gyorsított eljárás lefolytatására | letölt | 1.0.2 | 2017.12.22. |
Védjegyoltalom megosztása / Formatervezési (ipari) mintaoltalom megosztása | LV08 | Védjegyoltalom megosztása / Formatervezési (ipari) mintaoltalom megosztása | letölt | 1.0.1 | 2018.02.23. |
Kérelem nemzetközi védjegybejelentés továbbítására / Kérelem nemzetközi lajstromozásból eredő oltalom utólagos kiterjesztés továbbítására / Nemzetközi lajstromozással összefüggő változásbejegyzés iránti kérelem továbbítására | RS50 | Nemzetközi védjegybejelentés, továbbítási kérelem | letölt | 1.3 | 2020.02.06. |
Egyéb beadvány (védjegy) | M028 | Egyéb beadvány (védjegy) | letölt | 1.1 | 2019.02.15. |
Észrevétel (védjegybejelentési eljárásban) | M029 | Észrevétel (védjegybejelentési eljárásban) | letölt | 1.2 | 2023.03.30. |
Felszólalás (védjegybejelentési eljárásban) | M030 | Felszólalás (védjegybejelentési eljárásban) | letölt | 1.5 | 2023.03.30. |
Földrajzi árujelző bejelentési kérelem | G026 | Földrajzi árujelző bejelentési kérelem | letölt | 1.0 | 2017.12.22. |
Egyéb beadvány (földrajzi árujelző) | G027 | Egyéb beadvány (földrajzi árujelző) | letölt | 1.0 | 2017.12.22. |
Formatervezésiminta-oltalmi bejelentés | D026 | Formatervezésiminta-oltalmi bejelentési kérelem | letölt | 1.9 | 2024.03.21. |
Formatervezésiminta-oltalom megújítása | D027 | Kérelem formatervezési mintaoltalom megújítására | letölt | 1.1 | 2019.02.15. |
Mikroelektronikai félvezető termék topográfiájának oltalmára irányuló bejelentés | I026 | Mikroelektronikai félvezető termék topográfiájának oltalmára irányuló bejelentési kérelem | letölt | 1.3.2 | 2017.12.22. |
Topográfiai bejelentéssel kapcsolatos kérelem | I027 | Topográfiai bejelentéssel kapcsolatos kérelem | letölt | 1.0 | 2018.01.25. |
Árva mű felhasználásának engedélyezése | Z010 | Árva mű felhasználásának engedélyezése iránti kérelem | letölt | 1.5 | 2021.11.11. |
Árva műre vonatkozó felhasználási engedély visszavonására irányuló kérelem | Z040 | Árva műre vonatkozó felhasználási engedély visszavonására irányuló kérelem | letölt | 1.0 | 2017.12.22. |
Közös jogkezelő szervezetek nyilvántartásába történő felvétel iránti kérelem | K001 | Közös jogkezelő szervezetek nyilvántartásába történő felvétel iránti kérelem | letölt | 1.2 | 2019.02.15. |
Közös jogkezelést végző szervezetek járulékos beadványai | K004 | Közös jogkezelést végző szervezetek járulékos beadványai | letölt | 1.2 | 2019.02.15. |
Jogkezelési tevékenység megkezdésének bejelentése iránti kérelem | K005 | Jogkezelési tevékenység megkezdésének bejelentése iránti kérelem | letölt | 1.1 | 2019.02.15. |
Korai fázisú vállalkozás nyilvántartásba vétel iránti kérelme | ST01 | Korai fázisú vállalkozás nyilvántartásba vétel iránti kérelme | letölt | 1.0.1 | 2018.02.23. |
Korai fázisú vállalkozásokat támogató vállalkozás nyilvántartásba vétel iránti kérelme | BA01 | Korai fázisú vállalkozásokat támogató vállalkozás nyilvántartásba vétel iránti kérelme | letölt | 1.0.2 | 2018.02.23. |
Korai fázisú vállalkozásokat támogató vállalkozás nyilatkozata | BA02 | Korai fázisú vállalkozásokat támogató vállalkozás nyilatkozata | letölt | 1.0.1 | 2018.02.23. |
Nyilvántartásból történő törlési kérelem | SB01 | Nyilvántartásból történő törlési kérelem | letölt | 1.0.1 | 2018.02.23. |
Önkéntes műnyilvántartásba vétel | Y026 | Önkéntes műnyilvántartásba vétel iránti kérelem | letölt | 1.1 | 2019.02.15. |
Önkéntes műnyilvántartáshoz kapcsolódó járulékos beadvány | Y027 | Önkéntes műnyilvántartáshoz kapcsolódó járulékos beadvány | letölt | 1.1 | 2019.02.15. |
Megváltoztatási kérelem | IJO02 | Megváltoztatási kérelem | letölt | 1.4 | 2019.08.15. |
Megsemmisítési/törlési/megszűnés megállapítása iránti/SPC érvénytelenségének vagy megszűnésének megállapítása iránti/SPC időtartama meghosszabbításának megvonása iránti kérelem | IJO03 | Megsemmisítési/törlési/megszűnés megállapítása iránti/SPC érvénytelenségének vagy megszűnésének megállapítása iránti/SPC időtartama meghosszabbításának megvonása iránti kérelem | letölt | 1.2 | 2019.08.15. |
Oltalom újra érvénybe helyezésre irányuló kérelem | LV09 | Oltalom újra érvénybe helyezésre irányuló kérelem | letölt | 1.0.1 | 2018.02.23. |
Hiteles lajstromkivonat kiadása iránti kérelem | T800 | Hiteles lajstromkivonat kiadása iránti kérelem | letölt | 1.0.2 | 2016.01.06. |
Járulékos beadványok | T801 | Járulékos beadványok | letölt | 1.7 | 2022.11.24. |
Jogutódlás és képviseleti megbízás tudomásulvételére irányuló kérelem | LV03 | Jogutódlás és képviseleti megbízás tudomásulvételére irányuló kérelem | letölt | 1.0.1 | 2018.02.23. |
Iratbetekintés kérelem | T803 | Iratbetekintés iránti kérelem | letölt | 1.0.2 | 2017.12.22. |
Név- és címváltoztatás tudomásulvételére irányuló kérelem | LV01 | Név- és címváltoztatás tudomásulvételére irányuló kérelem | letölt | 1.0.2 | 2018.10.04. |
Jelzálogjog bejegyzése / Jelzálogjog törlése / Jelzálogjoggal biztosított követelés módosításának tudomásulvételére irányuló kérelem | LV04 | Jelzálogjog bejegyzése / Jelzálogjog törlése / Jelzálogjoggal biztosított követelés módosításának tudomásulvételére irányuló kérelem | letölt | 1.0.1 | 2018.02.23. |
(Al)használati jog bejegyzése iránti kérelem / (Al)használati jog törlése iránti kérelem / (Al)hasznosítási engedély bejegyzése iránti kérelem / (Al)hasznosítási engedély törlése iránti kérelem | LV05 | (Al)használati jog bejegyzése iránti kérelem / (Al)használati jog törlése iránti kérelem / (Al)hasznosítási engedély bejegyzése iránti kérelem / (Al)hasznosítási engedély törlése iránti kérelem | letölt | 1.0.1 | 2018.02.23. |
Oltalomról való lemondás | LV07 | Oltalomról való lemondás | letölt | 1.0.1 | 2018.02.23. |
Egyéb kérelem | LV10 | Egyéb kérelem | letölt | 1.0.2 | 2022.06.17. |
Kérelem elsőbbségi tanúsítvány elkészítésére | PCT01 | Kérelem elsőbbségi tanúsítvány elkészítésére | letölt | 1.0 | 2017.12.22. |
Képviseleti megbízás / Képviselet-változtatás / Képviselet megszűnésének tudomásulvételére irányuló kérelem | LV02 | Képviseleti megbízás / Képviselet-változtatás / Képviselet megszűnésének tudomásulvételére irányuló kérelem | letölt | 1.0.1 | 2018.02.23. |
Kérelem hiteles iratmásolat elkészítésére | PCT02 | Kérelem hiteles iratmásolat elkészítésére | letölt | 1.1 | 2022.04.08. |
Kérelem gyorsított és különleges gyorsított eljárás lefolytatására | IJO04 | Kérelem gyorsított és különleges gyorsított eljárás lefolytatására | letölt | 1.0 | 2018.01.25. |